Gerinctúra a Nagy Kriván közelében

Nagy Kriván

Leírás

A csaknem 50 kilométeren át húzódó Kis-Fátra (Malá Fatra) Szlovákia egyik közkedvelt hegysége. 1709 méteres magasságával a legmagasabb csúcsa a Nagy Kriván, melynek nevét viseli e rendhagyó, hegyi csavarGO útvonalunk. Valójában e gyönyörű magaslatot csupán a közelből csodálhatjuk, de birtokba nem vesszük az utunk során. Rövid körtúránkon viszont ízelítőt kapunk a magashegyek csodálatos hangulatából.
A rajt a Terhely (Terchová) nevű településtől nem messze, a Vrátna-völgy parkolójából indul, a Chata Vrátna közeléből. Ha szeretnénk 750 métert megspórolni a szintemelkedésből, igénybe vehetjük a lanovkát, így a modern, kabinos felvonóval kényelmesen juthatunk a felső állomásra (Lanovka Chleb horná stanica). Innen pár perc alatt a Snilov-nyeregbe érkezünk (Snilovské sedlo), ahol egy percre érdemes megállni és megcsodálni a Kis-Fátra gerinctúráira jellemző pazar kilátást. Alattunk terül el a Vrátna-völgy, utunkat viszont a jobbra található a Chleb csúcs (1646 m) irányába folytatjuk. Messziről a Nagy-Kriván tömbje uralja a látóhatárt, teljes körpanorámában van részünk. Az alábbi csúcsokat hódítjuk meg, ha végigjárjuk az útvonalat: Hromové (1636 m), Steny (1535 m), Poludňový grúň (1450 m). Utunk vége felé érintünk egy menedékházat, Chata na Grúni néven, majd visszatérünk a kiindulóponthoz.
FIGYELEM!
A túra bejárását késő tavasztól október végéig ajánljuk, de ha mégis útnak indul, tájékozódjon a turistaút járhatóságáról! Az aktuális veszélyforrásokat a Hegyimentő Szolgálat weboldala (https://hzs.sk/) részletesen és naprakészen mutatja be. Ha az előrejelzés vihart jósol, ne túrázzunk a gerincen! Mivel az útvonal egy része a sípályák nyomvonalának közelében vezet, a téli síszezonban legyenek különösen körültekintőek! Elengedhetetlen a megfelelő felszererelés, a réteges öltözködés. Használjon csúszásgátlót („macskának” nevezett szegecses műanyagláncot), amit a cipője talpára erősíthet. Célszerű a túrabot, a szemünk védelme érdekében pedig a napszemüveg használata.
Téli időszakban a turistaút jelzéseit hó takarja, ezeket a hóba szúrt karók (rajtuk a turistaút színével egyező felfestések) helyettesítik. Ködös, felhős időben fokozottan figyelni kell a karókat, melyek egymástól olyan távolságra vannak elhelyezve, hogy ködös, de túrázásra alkalmas időben is egyik a másik után látható legyen.

Részletesebb tájékoztatásért látogasson a CsavarGO oldalra.